"Bio-agf blijft significante markt in VK maar niet voor importeurs"

Jeremy Deacon tijdens bijeenkomst biohandel van Frugi Venta

Tholen - De biologische markt zal in het Verenigd Koninkrijk een belangrijk aandeel houden maar dat zullen vooral producten uit eigen land zijn. Dit concludeerde Jeremy Deacon aan het eind van zijn presentatie over ontwikkelingen in de Britse markt, tijdens de bijeenkomst biohandel die Frugi Venta, in overleg met het Comité Biohandel, organiseerde tijdens de Fresh Rotterdan in Ahoy op woensdagmiddag.

Deze bijeenkomst werd speciaal gehouden voor belangstellenden van de handel, productie en verwerking in biologische AGF. Jan Groen van Green Organics opende als voorzitter van Comité Biohandel de bijeenkomst met een korte uitleg over het Comité en de leden, waarvan ook velen aanwezig waren. Hij deelde ook nog mee dat vlak voor de bijeenkomst Wilma van den Oever van Frugi Venta tot nieuwe secretaris van het Comité is benoemd.

Vervolgens werd een interessante presentatie gegeven door Jeremy Deacon. Hij is van Britse komaf, sinds 1997 actief met biologische projecten en directeur van marketing & innovatiebureau Market Endeavour uit Amersfoort. Sinds Jeremy zich bezighoudt met bio is er volgens hem veel veranderd. "Waar eerst alleen de 'die-hards' biologische producten kochten gingen ook 'gewone gezinnen' over de streep", vertelt hij. "Helaas heeft nu een deel van deze nieuwe groep als gevolg van de economische crisis aangegeven geen biologische producten meer te kopen, terwijl de 'die-hards' in onderzoek juist aangeven meer biologische producten aan te schaffen." Tot september 2008 kende de biologische verkoop in het VK een groei van 16% dat erna nog maar 1,7% was. 48% van de bio-consumenten geeft aan minder of geen bio meer te kopen.

Niet alleen de crisis, die volgens Jeremy in het VK veel heftiger is, maakt het de biologische markt op het moment moeilijk. Er is volgens hem veel concurrentie van lokale, fairtrade, en natuurlijke/duurzame producten en steeds meer mensen hebben een eigen moestuin. Lokale producten doen het goed, dat ook blijkt uit het succes van de Farmers' Markets waar telers hun eigen producten verkopen. "Consumenten vinden het leuk te weten wie de teler is, het is gezelligheid op de markt en ze hebben echt het idee een 'goed' product te kopen", aldus Jeremy.

Naast lokale productie groeit het aandeel natuurlijk producten, oftewel groenten en fruit zonder gewasbeschermingsmiddelen, sterk. Consumenten geven aan bereid te zijn hier iets meer voor de betalen. Volgens Jeremy zullen biologische producten, waarvan het grootste gedeelte groenten- en fruit beslaat, altijd een belangrijk aandeel houden in het Verenigd Koninkrijk. "De retail zal bio blijven aanbieden, naast de opkomst van natuurlijke producten, maar dit zullen wel steeds meer groenten en fruit uit eigen land zijn", zegt hij. "Het is dus voor de langere termijn zaak om nieuwe strategieën te kiezen."

Auteur: Colinda Smits - Copyright: www.agf.nl

Publicatiedatum: 24-09-2009