Green Organics aan boord van de cruise-industrie
Als schakel in de keten van biologische aardappelen, groenten en fruit boort Green Organics voortdurend nieuwe afzetmarkten aan. Een nieuwe markt is nu gevonden, de cruise-industrie. Samen met 8 andere bedrijven uit de food-sector ging Jan Groen, ondernemer achter Green Organics, in april 2019 op handelsmissie naar Miami, de plek waar onder meer de Holland America Line aanmeert.
De eerste leverancier van biologisch voedsel in de cruise-industrie worden. Dat doel heeft Jan Groen gesteld voor Green Organics, na zijn bezoek aan Miami. ‘Cruiseschepen liggen meestal maar een paar uur aan wal, want ze vertrekken vrijwel direct weer naar de volgende plaats. Dat maakt bevoorrading met vers eten een uitdaging’, zegt Groen. ‘Tijdens de handelsmissie heb ik een kijkje achter de schermen gekregen. Ik weet nu hoe de routes lopen en hoe Green Organics de producten van de telers ‘aan boord’ krijgt.’
Interesse
De interesse in de bevoorrading van de cruiseschepen werd gewekt bij Groen toen hij in 2015 samen met zijn dochter voor het eerst zelf een cruise maakte. ‘Er was veel en lekker eten, maar niet biologisch. Gezonde en eerlijke voeding, daar moet een markt voor zijn op die cruises, dacht ik. Sindsdien speelt de vraag door mijn gedachten, hoe maak je dat mogelijk?’
Deuren geopend
‘Natuurlijk is het nu aan ons om er werk van te maken’, zegt Groen, ‘maar de handelsmissie heeft in ieder geval deuren geopend voor Green Organics. Als deelnemer van de missie kreeg ik de ‘top of the bill’ qua cruisemaatschappijen te spreken. Dat had de organisatie – Phaff export marketing, samen met de Nederlandse Ambassade in Washington en het Consulaat-Generaal in Miami – heel goed geregeld. De uitwisseling tussen de deelnemers was ook interessant. We waren er met negen bedrijven, allemaal uit de food-sector, maar allemaal vanuit een andere discipline of specialisme.’
Cruise-industrie groeiend
Met 3.500 passagiers en 1.200 man personeel is een gemiddeld cruiseschip goed bevolkt. Wereldwijd varen er 400 cruiseschepen. ‘Reken maar uit’, zegt Groen. ‘Dagelijks bevinden zich dus zo’n 1,4 miljoen toeristen op het water. Die willen wij graag voeden met biologisch voedsel.’
Voor de komende jaren wordt een groei van 30 tot 40 procent verwacht in de cruise-industrie. ‘Het is een ontzettende groeimarkt’, zegt Groen. ‘De werven waar de schepen worden gebouwd, zijn tot 2028 volgeboekt. Er zijn zelfs rederijen die werven hebben gekocht, om de bouw zelf in de hand te hebben.’
Dat zegt iets over de groeikansen die cruiseschepen bieden voor de afzetmarkt van biologisch voedsel. En die kans gaat Green Organics graag benutten voor de aangesloten telers. ‘Green Organics. Together we care.’